Hoe ontstaat jeuk?

Ik heb inmiddels veel gelezen over jeuk maar nergens kom ik iets tegen over wat jeuk veroorzaakt.
Mijn vraag is dus, wat veroorzaakt/hoe ontstaat jeuk.
En dan bedoel ik niet brandnetels of kietelen maar spontane jeuk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Wat is jeuk?
Wat jeuk (pruritus) precies is, kunnen ook de medici ons niet vertellen. Jeuk wordt omschreven als "een (kriebelend) gevoel in de huid dat aanzet tot krabben".

Hoe ontstaat jeuk en wat zijn de oorzaken?
Ook dit is nog niet helemaal bekend. Wel is het duidelijk dat bepaalde stoffen in ons lichaam aanzet kunnen geven tot jeuk. Dit doen deze stofjes door de receptoren van de zenuwen in ons lichaam te prikkelen, waardoor vervolgens een signaal wordt doorgegeven aan de hersenen. Voorbeelden van dit soort stoffen zijn histamine, serotonine en prostaglandinen, waaarvan histamine het sterkste effect heeft.

Histamine is een stof die door het lichaam wordt vrijgemaakt als reactie op bijvoorbeeld insectenbeten, allergieen en sommige geneesmiddelen. Dit kunnen dan ook oorzaken zijn voor het ontstaan van jeuk. Andere oorzaken zijn:

* huidaandoeningen zoals psoriasis of eczeem
* andere aandoeningen of ziektes, vooral van de lever of de nieren
* schimmel- of parasieteninfecties
* een droge huid
* psychische factoren zoals stress, angst of spanning.

Krabben helpt?
Wanneer mensen jeuk hebben, is het eerste wat ze doen, krabben. Hoewel dat lijkt te helpen, is in feite het tegendeel waar. Krabben zorgt er namelijk voor dat de huid beschadigd raakt. Door deze beschadiging van de huid treedt er een reactie op in het lichaam, waarbij stofjes vrijkomen (zoals histamine) die ook weer jeuk veroorzaken. Op die manier wordt de jeuk eigenlijk alleen maar verergert door het krabben.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi beantwoord +1

Andere antwoorden (4)

het kan bijv. aan medicatie liggen, of van binnen uit je lichaam komen of een hele droge huid...er zijn een legio mogelijkheden......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk zit jeuk tussen de oren. Maar waarom het altijd op plekjes zit,waar je niet bij kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeuk tussen je oren? Dat lijkt me erg lastig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Moolkeesje: waarom denk je dat jeuk tussen je oren zit?
eczeem en / of psoriasis bijv geeft jeuk, hoe zit dat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoelde te zeggen dat alle prikkels ,jeuk,pijn ,genot enz.. via de hersens lopen,vandaar mijn (Te Korte) antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en eczeem en psoriasis komen uit defecten aan het immuunsysteem voort.
Wetenschappelijk is er nog heel weinig bekend over jeuk. Met name het spontane ontstaan van jeuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeuk kan diverse oorzaken hebben:
•Door contact met bepaalde stoffen, zoals latex, brandnetel, of berenklauw. Ook kunnen sommige personen gevoelig zijn voor stoffen zoals wol
•Door een steek of beet van een dier, zoals door het gestoken worden door een wesp, een bij of een mug, of het gebeten worden door een vlo. Ook het in aanraking komen van de huid met een kwal geeft jeuk
•Bij bepaalde ziekten, zoals allergische reacties, infecties of ontstekingen. Spataderen kunnen ook jeukklachten in de benen geven
•Bij diverse huidaandoeningen, zoals eczeem, psoriasis en jeukende bultjes
•Bij diverse andere ziekten, zoals waterpokken, of aandoeningen van de interne organen zoals bijvoorbeeld afsluiting van de galafvoer
•Door veel baden kan de huid beschadigd raken en gaan jeuken
•Veel transpireren kan soms aanleiding geven tot een jeukende huid
•Bij langdurige hoge temperaturen kan de huid dun worden en aanleiding geven tot jeuken
•Bij suikerziekte (diabetes mellitus)
•Bij droge huid